Tuesday, August 16, 2011

Diari Ramadhan Chacha #1

(Tik 9.56, tok 9.57, tik 9.58, tok 9.59, tok 10.00)

Tetteennggg terennngggg trennnggggg!

BERITA PANTAS JAM 10! 

Salam sejahtera dan selamat pagi. Saya Leplep Fazunia (Bukan nama sebenar), pemberita anda pagi ini.



"Sebuah kapal terbang jenama super tempatan di laporkan terhempas di tengah Gurun Sahara jam 10 pagi tadi. Menurut jurucakap kami yang baru sahaja selesai menemuramah seekor unta yang kebetulan berada di tempat kejadian, dia gagal mendapat sebarang gambaran situasi kejadian dengan terperinci"

Berita pukul 10 pagi, kapal terbang terhempas pukul 10 pagi. Memang pantas.

***************

"Ahhhhhhhh, panas betul!!!", rintih chacha dalam hati

"Bodoh betul drebar kapal terbang tadi. Macam mana boleh terhempas. Dah la dekat tengah gurun", tadi merintih, sekarang merungut pulak Chacha dalam hati



Chacha merupakan satu satunya penumpang yang terselamat dalam nahas hempasan kapal terbang tersebut. Namun, dek kerana tak menyabar-nyabar menunggu pasukan penyelamat tiba, dia telah mengambil tindakan menyelamatkan diri sendiri dengan berjalan di tengah padang pasir mencari bantuan.

Sepanjang perjalanannya, yang kelihatan, cuma beberapa batang pohon kaktus yang tumbuh meliar. Yang di cari, masih belum jumpa. Terbit bibit-bibit penyesalan dalam hatinya akibat membuat keputusan secara terburu-buru tadi. Beberapa kali juga, dia menghantukkan kepala pada pohon kaktus, tanda lepas geram pada diri sendiri. Bersepah duri kaktus melekat pada dahi. Satu kerja pulak lepas tu mencabut duri. Inilah yang di panggil bangang bertingkat.

Dalam keadaan masih berpuasa, chacha teruskan berjalan. Tekak haus, perut lapar, usah di kira. Namun ilmu agama yang sudah di terapkan dalam diri semenjak kecil, masih menebal. Sekadar ujian begini, insyallah, akan di tempuhinya juga dalam keadaan berpuasa. Sirah sirah nabi yang di baca semasa kecil, tersemat di hati.

Tauladan itulah yang membekalkan kesabaran dalam diri Chacha walaupun hakikatnya, sembahyang 5 waktu pun kadang kadang tinggal 4 atau 3 saja yang di buat. Selalu juga, 5 waktu sekali gus dalam waktu Isyak dek penangan tidur yang tidak memikirkan masa depan.

Awalnya tadi, Chacha melangkah laju bukan main pakai 2 kaki. Selang sejam, terhincut hincut pula, akibat terseliuh kerana terlalu asyik mengejar labah-labah hingga terjerumus ke dalam pasir jerlus, nyaris juga tak arwah. Nasib baiklah muncul seekor anak kibas yang tersesat menghulurkan ekornya, lalu menarik Chacha keluar daripada pasir jerlus tersebut.

Chacha teruskan melangkah dalam keadaan terhincut hincut ke hadapan. Namun, bak kata tomok dalam lagu Sejarang Mungkin Berulang, "Jauh Mana Mampu bertahan", akhirnya, Chacha terpaksa akur dengan kudrat diri yang semakin lemah, kesan daripada proses dehydrasi.



Badan yang semakin lemah, menyukarkan penggerakan menggunakan kaki. bantuan tangan terpaksa di panggil. Maka, merangkak la Chacha di tengah padang pasir serupa biawak kalau di lihat daripada jauh.

Senyuman terukir pada bibir Chacha taktala melihat segerombolan kabilah pedagang sedang berkumpul di bawah sepohon kurma. Serta merta, Chacha merangkak dengan laju. Laju, laju makin laju. Tak sampai juga, sebab nampak je macam dekat, jauh sebenarnya.

"Ente sekalian, ana lihat ada biawak besar di sana. ada biawak besar!", jerit salah seorang ahli kabilah yang nampaknya lebih muda daripada yang lain lain

"Mana, mana?. Biar ana rejam sampai mati. Boleh juga di buat lauk untuk kita berbuka nanti", kata seorang ahli kabilah lain yang sedang menggenggam erat sebilah tombak sebelum di lempang oleh ketua kabilah akibat selera makan yang bukan bukan

"Tengkorak ente. Itu biawak mana boleh makan!", tengking Ketua Kabilah tegas

Maka, di ringkaskan cerita, akhirnya sampailah Chacha pada rombongan kabilah pedagang tersebut.

"Orang rupanya. Ana ingatkan biawak tadi. Maafkan ana", kata ahli kabilah yang tadi kepada Chacha



Setelah bercerita daripada alif sampai ya, maka fahamlah kesemua ahli kabilah tersebut akan apa yang telah terjadi pada Chacha. Melihatkan kondisi Chacha yang lemah, salah seorang daripada ahli kabilah, Murad namanya, menghulurkan sebotol air mineral kepada Chacha.

"Minumlah ente. Ikutkan keadaan ente ni, jangan di paksa lagi diri berpuasa. Takut tak sempat pulak ente menyambut eidul fitri nanti", kata Murad

"Tidak!. Ana takkan berbuka selagi belum waktunya", jawab Chacha yakin

"Minumlah, minumlah. Nanti ente mati!", tambah Murad sambil memegang kepala Chacha, lalu menuang air ke dalam mulut.

"Jangan, jangan jangan!.Aku nak puasa, aku nak puasa! Arggghhhhhh!", jerit Chacha meronta ronta cuba melepaskan diri

***************

"Huh!", hela Chacha, terbangun daripada tidur lalu terus melihat jam pada dinding

3.45 Petang

"Ahhh, lambat lagi berbuka. Kenapa la baik sangat pulak aku dalam mimpi tadi. Kalau tak, kan dah dapat minum. Dalam mimpi pun jadilah. Cisss!", rungut Chacha dalam hati sebelum menyambung tidur semula.

Chacha terus lena di buai mimpi baru. Dalam mimpi tersebut, dia memasuki pertandingan merentas desa dalam bulan Ramadhan.


10 comments:

PK said...

ni diari sampai ramadhan 30 pun, gua rasa cerita mimpi saja semua ni.

bala...bala.

Fiq Vertigo said...

minda kreatif.

wow.

unieMARKS :) said...

hehee. tu la kalau tak bole lega skit tekak tu even minum dlm mimpi . haha

hanaahmad said...

termimpi-mimpi gua membacanya.

hiro said...

dap cha..dap..ah ah ah..

ok, melampau sangat.

Ziro said...

mimpi ?

Brader Chacha said...

@Pk..lu nak mengata gua kuat tidur ke mende sebenarnya?

@fiq vertigo..ngeh..

@unimarks..itula pasalnya..jadi warak pulak dalam mimpi..ishhh..

@hanaahmad..lu mimpi ape?

@hiro..ah ah ah

@ziro..lu ni ada kena mengena dengan hiro?

Diana Zainal said...

kahkahkah leplep fazunia name pemberita.

lavender harum wangi said...

kemain taknak minum. dalam mimpi jela~~~~~~~

kay_are said...

gile panjang ko menaip cite.. memang student terbaik bahase melayu yang sejati.. ahakz!