Thursday, May 12, 2011

Siri Bercakap Dengan Lipas - # 4 (Episod Berjaga Malam)



Di satu malam yang hening, gelap gelita, hitam pekat likat melekat..Cicak sudah tiada di dinding..Kelkatu sudah pulang ke sarang..Tikus sudah kekenyangan..Seperti adatnya manusia normal, waktu-waktu begini adalah waktu untuk tidur..

Gua lena di perbaringan kelas pertama yang disediakan sendiri secara manual oleh gua..3 lapis tilam berbeza ketebalan beserta dengan 3 biji bantal, di sulami selembar selimut tanpa corak..Dah lena, mesti ada mimpi..Tapi mimpi gua tak sama macam mimpi Mikael Safarwan..

Mimpinya bukan main-main punya mimpi..Gua tengah lepak semeja sama Menteri Besar Perak dekat Restoran Nasi Vanggey Greentown bincang hal-hal tebang balak dekat Kampung Orang Asli Sg Perah..Ini projek juta-juta..Gua dah siap plan nak beli satu gunung batu kapur dekat Tambun nak buat Tambun Highland..Senang sikit orang-orang belah utara lepas ni nak pekena taman tema bersuhu negara empat musim..Tak payah la jauh sangat nak pergi Genting..Lagipun gua tengok, tokey genting tu langsung takda pesaing..Tu yang gua nak try kacau line sikit tengok macam mana..

Masa dekat kedai, gua punya borak dengan Zambry tak ingat orang keliling dah..Sembang kuat-kuat, padahal tengah bincang nak meranapkan kampung orang..Peduli apa, yang penting gua untung juta-juta..Cawan teh lepas satu satu sampai..Rokok tak usah kabor la,belah kiri curut vanilla,belah kanan surya..Yang curut vanilla tu gua nyala saja nak kasi eksyen saja, tak hisap pun..Gua kasi nyala sampai terbakor jari..Gua lebih sedap pekena yang ada cengkih..Atuk gua kabor dulu, cengkih ni bagus..Kasi buang anggin dalam badan..Barula badan ringan..

Zambry stedi hisap paip..Nampak la gaya-gaya wakil rakyat sikit..

Borak punya borak, dah nak sampai ke tahap sain borang, tiba-tiba..

~~~ cuit cuit cuit cuit cuit cuit cuit ~~~

Ada benda cuit hujung kaki..Gua bukak mata, berderau darah..Gua teringat ada satu orang jawa dekat kampung, Embah Untung namanya, dia kabor kalau tengah-tengah malam ada benda usik hujung kaki, maknanya ada anak toyol datang nak hisap darah dekat ibu jari kaki..Gua bukan pecaya sangat, tapi kalau dah jadi time gua sorang-sorang tengah-tengah malam gini, goyang juga..Harap-harap Embah Untung tu reka cerita saja la hendaknya..

"Weh,weh..Bangun la kejap"

Hati gua lega..Setahu gua, toyol tak pandai cakap..Gua angkat kepala jenguk ke hujung kaki..

"Ahhh, lu ni lipas..Nak apa tengah-tengah malam ni?..Sikit lagi gua nak kontrak balak tu tadi lu tahu", jerkah gua pada Si Lipas..

"Kejap lagi sambung la sain balik..Gua nak mintak tolong ni?", kata Si Lipas

"Nak apa?", soal gua

"Tolong bukakkan suis lampu jamban tu kejap..Gua tak sampai..Gelap kemain lagi ni", jawab Si Lipas memohon ihsan..

Naluri manusia kuat mengatakan yang gua perlu bantu siapa saja yang berada dalam kesusahan walaupun ianya  sekor binatang yang menyakitkan hati..

"Yela..yela..Sejak bila pulak gua latih lu buang air dalam jamban ni?", bebel gua sambil menuju ke suis lampu

Taappp!!

Lampu di buka..Si Lipas tersenyum dan berlalu masuk ke dalam jamban..Terima kasih pun takda..Perangai serupa nigger pow rokok dekat mamak..

"Woi, lu tunggu dekat luar kejap..Karang sapa pulak nak tutup lampu tu nanti", jerit Si Lipas daripada dalam jamban

Gua hanya diam..Tunggu jela sekejap..Dengan lipas jangan nak berkira sangatlah..

Masa berlalu minit demi minit..Dah hampir 15 minit gua tunggu, haram tak keluar-keluar juga..

"Berapa lama lagi ni woi?", soal gua di luar jamban

"Tunggu jela dekat situ..Banyak pulak bunyinya..Gua tengah sakit perut bukan main lagi ni", jawab Si Lipas dalam suara yang tersekat-sekat..Azab benar bunyinya..

"Ewaahhh, ewwaahhh ewaahhhh", balas gua ringkas

Tapppppp!!!

Suis lampu gua tutup..

"Hoi, bukak balik lampu woi..Gelap ni..Jatuh dalam lubang jamban gua ni karang", jerit Si Lipas meminta pertolongan

"Keh keh keh", ketawa gua puas hati

Gua sambung balik tidur..Nak pekena  balik mimpi tadi..Kedengaran suara Si Lipas membebel dalam jamban di sulam dengan bunyi bekas berus gigi jatuh atas lantai, baldi bergolek dan cebok terhentak ke sinki..Gua ambik bantal, telangkup ke telinga..Sunyi sepi..

Keesokan paginya..

Cilakak..Selimut putus dua, bantal berlubang-lubang dah macam sarang lebah dikerjakan dek lipas jahanam tersebut..Licik juga dia buat kerja sampai gua tak sedar..

Kot ye pun nak balas dendam, cara lain takda ke..Ni malam karang gua nak tidur macam mana dengan selimut putus dua..Ngam2 tutup separuh badan..Habisla kaki di kokak dek nyamuk..Mana feel nak tidur..

Jahanam!!

Dah la mimpi sain kotrak balak jadi cerita panjat bukit..Dia punya penat serupa panjat betul-betul..Penat panjat bukit pun tak hilang lagi, selimut pulak putus dua..Bantal dah tak serupa bantal..

3 comments:

eszol raar said...

patot lu mimpi zmbry belikan lu iphone dkt greentown tu


baru best

ju said...

mesti lipas tu bawak geng gigit selimut lu

Baby Cute said...

dah lu tak menghargai lipas