Sunday, May 29, 2011

Guna Jari Pun Boleh

Entri ini juga boleh di dapati di SINI
Aku kena cepat sebelum semuanya terlambat.Keadaan sekarang sangat genting.Rokok belum separuh terbakar di jari.Nikmat lepas makan terbantut akibat tuntutan secara tiba-tiba organ perkumuhan yang berfungsi 24 jam sehari, 7 hari seminggu.Tuntutan yang tidak kenal masa dan tempat, bila-bila masa saja ianya akan memuntahkan isinya.Kadangkala ia mampu di tahan, namun kadang-kadang kita perlu akur dengan tuntutan yang sangat mendesak.

Semakin aku bertahan, semakin ianya mendesak untuk keluar.Jika di ukur parameter daya menahan yang aku berikan, ia mempunyai nilai yang sama dengan daya yang bertindak pada arah bertentangan.Mematuhi Hukum newton ketiga.

Aku lebih selesa menyelesaikan masalah tuntutan ini di rumah, di tempat yang aku biasa.

Dalam keadaan terkepit-kepit, langkah kaki di panjangkan ke kaunter untuk membuat bayaran.Degupan jantung semakin laju menandakan resah dan gelisah jiwa dalam situasi begini.Berkemungkinan ianya takkan selamat sampai ke destinasi yang sepatutnya.Peratusan terburai di tengah jalan melonjak secara linear dengan pergerakan masa.

"Nasi goreng biasa, telur mata dengan limau ais"

Sebuah kalkulator di tarik ke hadapan si penjaga kaunter.Jari jemarinya ligat menekan satu persatu butang nombor.Aku memerhati.Butang sama dengan ditekan akhir sekali.Mukanya berkerut.

350 + 50 + 1 = 401

Dia cuba sekali lagi mengira.Lain corak dia menekan kali ini.Aku cuma memerhati.Masih dalam mode bersabar.

3.50 + 50 + 1.00 = 54.50

Dia tersengih sambil menggaru kepala yang tidak gatal.Saat ini, aku sudah merasakan ada sesuatu yang sudah mula menjenguk keluar daripada saluran perkumuhan.Aku garukan kepalanya supaya jarinya boleh di gunakan untuk menyambung pengiraan.

“Tolong cepat sikit anak muda”

3.50 + 5 + 100 = 108.5
350 + 0.5 + 1.00 = 351.50

Makin di tekan, makin bukan-bukan harga yang keluar di skrin kalkulator..

"................................................"

Tiada kata-kata semangat atau penenang lagi yang mampu membantu..Segalanya sudah terlambat..Aku tertewas akibat kelemahannya menyelesaikan matematik mudah..

Kepalanya yang sedang aku garu, di tepuk.Kiri kanan secara bergilir-gilir dua pusingan.
Dapur kedai makan itu di tuju dengan langkah yang berhati-hati..Risau ada yang tercicir di atas lantai.Selang beberapa minit, aku kembali ke kaunter.

"Nasi goreng biasa berapa ringgit?, Telur mata berapa ringgit?, Limau ais berapa ringgit?"
"Nasi goreng biasa tiga ringgit 50 sen, telur mata 50 sen, limau ais seringgit"

Helaian kertas bertandatangan gabenor bank negara aku seluk keluar daripada poket.Sehelai berwarna merah,aku hulur padanya.

"Nah, semuanya lima ringgit, baki balik lima ringgit"
"Lain kali, kalau nak kira, jangan pakai kalkulator"
"Habis nak pakai apa?"
"Mari sini saya tunjukkan"

Aku kenyitkan mata sedikit sebagai isyarat supaya dia tunduk pada arahan selanjutnya.

Kedua-dua belah tangannya aku tarik dan aku letakkan atas kaunter.Jarinya aku minta di kembangkan untuk memudahkan proses mengira.Pisau pemotong daging, aku pinjam daripada tukang masak ketika ke dapur tadi, aku hayunkan tepat ke atas tangannya.

Ketttakkkk!!!

Tak kena.Laju dia menarik tangannya.

“Jangan elak, kalau elak, macam mana nak belajar”

Aku tarik tangannya semula atas kaunter.Tangannya sedikit di keraskan, aku dapat rasa.

“Lembutkan sikit tangan tu”

Dia menurut saja selepas aku kenyitkan mata kali kedua.Pisau pemotong daging aku angkat tinggi-tinggi sampai cucur atap.

Zraasssss!!..Saappp!!..Ketakkk!

“Aahhaaahhhh”



Sasaran mengena.Sedikit saja darah yang memancut keluar menandakan aku telah berjaya memotong dengan cantik dan lurus.Kagum dengan hasil kerja sendiri, aku bersiul lagu rakyat sambil mengelap sisa-sisa darah pada pisau pemotong daging dengan sehelai tisu.10 jarinya kini terpisah daripada tangan dan kini berterabur di atas kaunter.

“Mari kita mulakan”
"Macam ni, sekarang ada 10 batang jari"
"Nasi goreng biasa tiga ringgit setengah, jadi, satu dua tiga, yang satu ni kita potong bagi separuh"

Jari kelingking, manis, tengah dan separuh daripada jari telunjuknya aku kumpulkan setempat.Aku susun secara selari.

"Telur mata 50 sen, jadi setengah"

Separuh daripada jari telunjuk yang tadi aku tolak ke tempat pengumpulan

"Limau ais seringgit, jadi satu"

Ibu jari pula menyertai pengumpulan

"Sekarang cuba kira berapa jari yang kita kumpulkan tadi?"
"Lima"
"Bagus, kan dah pandai kira, tak payah lagi nak tekan kalkulator banyak kali"
"Haaa, yang baki lagi 5 jari tu, sebab tadi saya bagi sepuluh ringgit, jadi, baki duit saya pun lima ringgit lah"

Sebatang pencungkil gigi di capai dan di masukkan ke dalam mulut.Duit baki aku masukkan dalam poket..Sebelum beredar, aku memalingkan muka ke arah penjaga kaunter yang masih kaku memandang tangannya.

"Esok saya datang lagi, kita belajar modul kedua pulak ye, mungkin kena guna jari kaki"

Sampai saja di rumah, rakan serumah aku menegur.

“Apa benda dekat mulut kau tu?”
“Pencungkil gigi,kenapa?”
“Besar lain macam”

Aku terus mencapai pencungkil gigi itu dan di bawa ke depan mata.

“Laaa, patutla masin je rasa”

Jari telunjuk si penjaga kaunter tadi, aku campakkan ke luar tingkap.Aku capai tuala dan terus berlari-lari ke bilik air untuk menyucikan hadas.

Lalalalalalalalalalala~~


Selesai saja urusan di bilik air, aku melangkah ke ruang tamu dalam keadaan separuh bogel, yakni bertuala.Seekor kucing kelihatan sedang menggonggong jari telunjuk yang aku buangkan ke luar tingkap tadi..Kemudian........

"Kalau nak sambung lagi kemudian tu jadi apa, sepuluh episod pun tak habis-habis.Sudah!.Bye!"

5 comments:

Tan Tin Ton said...

ieeeeee. geli gila. haahha

ch0mbi said...

=.="

^^

ghost writer said...

moralofstory:jangan sesekali guna kalkulator.

nova_leverage said...

eiii . nak muntah ! =.="

poyotito's said...

imaginasi macam setan!