Saturday, April 23, 2011

Cerita Ikan - Sepat Dan Kawan-kawannya

Di dalam sebuah sungai yang mengalir tenang, dalam airnya dan komposisi air yang bercampur dengan kelodak dan lumpur serta bermacam-macam lagi bendasing, tinggal berbagai jenis ikan yang hidup aman dan harmoni walaupun berada dalam persekitaran yang menyeksakan..

"Papp Papp Papp Papp..4 bijik aku makan sekali..Aku dah kabor tadi, jangan bagi aku naik haji..Kan dah kena!..Kah kah kah kah",  Keli ketawa sekuatnya memeriahkan suasana warung kopi Lampam

Tilan, Jelawat dan Patin yang daripada tadi memerhati dari tepi turut ketawa bersama..

"Berapa kali kau punya bunyi 'Papp' tadi?", soal Sepat kepada keli yang sudah selesai menamatkan ketawanya

"Empat!", jawab Keli sambil melurut-lurut misainya yang tiga helai itu

"Nah!..Papp Papp Papp Papp Papp Papp Papp Papp Papp!.Ini baru nama dia main..Keh Keh Keh Keh", menyeringai Sepat ketawa sambil menyedut air sungai ke dalam insangnya

Tilan, Jelawat dan Patin ketawa dua kali ganda lebih kuat daripada tadi..

Keli yang merasa tercabar, terus mengaku kalah dan mengajak Sepat membuka game baru..Sedang ralit mereka menyusun buah dam di atas papan, lalu Ikan Laga di hadapan warung..

"Hoi Ikan Laga, daripada mana tu?..Laju je..Meh la singgah dulu borak-borak", tegur Sepat yang memang terkenal dengan sifat peramahnya

"Aku baru balik daripada pasar beli plankton ni..Boleh la juga kejap melepak..Haus juga rasanya ni berjalan jauh", balas Ikan Laga sambil menuju ke meja tempat Keli dan Sepat bermain dam

Ikan Laga terus duduk di sebelah Sepat sambil meletakkan bungkusan yang di bawanya di atas meja..

"Banyak ke belinya tu?", soal Keli

"Adala 2kg..Cukuplah buat makan aku anak beranak seminggu", jawab Ikan laga

"Entah apa la nasib kita dalam sungai ni..Payah betul nak cari plankton liar dah sekarang..Semuanya nak kena beli..Bukan apa..Yang diorang jual tu semuanya plankton bela..Kurang sikit dia punya sedap kalau dah bela ni", keluh Sepat

"Itula pasalnya..Aku dengar cerita minggu depan, harga plankton dekat pasar udah nak naik lagi..Susah la kalau macam ni..Tak pernahnya nak turun..Asyik naik saja harganya", tambah Ikan Laga

"Aku pun ada juga dengar cerita tu..Udang galah yang kerja dekat jeram hulu sungai tu bagitahu..Katanya,permintaan tinggi, bekalan kurang..Itu pasal la harga naik..Aku ni bukan paham sangat hal-hal ekonomi ni..Sekolah tak habis", sambung Keli

Lampam yang sedang sibuk mencuci pinggan mangkuk di dapur mengeluarkan kepalanya ikut celah tingkap..

"Nak buat macam mana..Air sungai kita ni makin lama makin keruh aku tengok..Manala plankton tu nak hidup..Silap-silap, tak lama lagi, dengan kita-kita sekali lesap", sampuk Lampam sambil membilas pinggan mangkuk dengan air sungai

Kesemua mereka berpandangan sesama sendiri sambil dalam otak masing-masing ligat menuding ke arah satu makhluk yang menjadi punca kepada permasalahan mereka

"Ini semua salah manusia!", teriak Belida yang daripada tadinya khusyuk menonton rancangan gusti

"Yaaa!", sahut mereka beramai-ramai serentak

Begitulah nasib mereka..Setiap hari, mereka hanya mampu melihat sahaja ketidakwarasan akal manusia di zaman yang serba moden..Apa yang mereka mampu lakukan hanyalah melihat dan menuding ke arah manusia tanpa mampu berbuat apa-apa..

Takdir hidup mereka tiada siapa yang tahu apa yang bakal muncul..Samada kekal di situ ataupun akan hanyut mengikut arus sungai ke hilir..

"Ahhh..Sudahlah..Tak guna pikir lama-lama benda ni..Bukan jadi apa pun..Moh kita sambung game kita tadi ni sepat", kata Keli

"Jom!", sahut Sepat penuh bersemangat

4 comments:

syed hafeez said...

mana kembara jalan kaki nya?

areleaf said...

cilake..power betei entri ni!tibe-tibe gua rase nak berpatah arang dengan lu..

erysweetie said...

kehkeh. comel. apsal ikan salmon tkdep? =p

ashraf sahdan said...

Simply brilliant. Pollution, ekonomi, cintakan flora dan fauna habis semua ada.

Lu memang lagi power dari Leplep!

Kahkahkah. Kahkahkah.