Friday, April 1, 2011

Kembara Jalan Kaki - Solusi Suatu Dongengan (Pengenalan)



......Perkhabaran tentang kewujudannya dah lama di heboh-heboh dalam dongengan rakyat sejak tamadun melayu mula bertapak di nusantara..Perihal cerita berubah daripada satu mulut ke satu mulut..Bertemu dengannya bukanlah satu yang asing bagi orang yang penuh ilmu di dada..Maka berdentum-dentamlah sembang-sembang kosong di warung kopi beratap nipah akan kehebatan masing-masing semasa cuba menangkapnya dengan ilmu batin dan sakti milik empunya badan..Namun, bila di minta bukti di berikan, masing-masing cuma tunduk memandang lantai, sambil menghirup sikit-sikit sisa kopi yang berbaki di dalam cawan.......

.......Makhluk tuhan yang satu ini bukanlah makhluk biasa-biasa..Memang ada yang sempat bertemu dan mendapatkannya, akan tetapi selang beberapa hari, ianya akan lesap bersama-sama dengan si pemilik..Lesap kemana, Wallahualam......

.......Berabad-abad lamanya, perihal akan kewujudan makhluk ini masih di perkatakan dalam masyarakat..Tapi tidak di dalam radio mahupun dalam televisyen..Hanya menggunakan medium mulut sebagai ajen promosi, sudah cukup untuk menjadikan makhluk ini cukup terkenal pada sesetengah golongan..Masih ada yang sanggup mengembara ke seluruh pelusuk alam semata-mata mahu mendapatkan makhluk tersebut..Bukannya mereka tak tahu akibat yang bakal tempuhi, tapi dalam hati masing-masing kuat mengatakan "Malaysia Boleh!"..

.......Chacha dan Leplep..Begitulah nama dua pemuda yang memiliki cita-cita besar dan menggunung setinggi Gunung Tahan di negeri Pahang, akan tetapi, sifat malas mereka pula setinggi Gunung Fuji di negara Jepun..Ketinggian Gunung Tahan adalah 2187 meter manakala ketinggian Gunung Fuji pula adalah 3776 meter..Hampir separuh kali ganda juga malas melebihi cita-cita........

.......Berkereta buatan tangan daripada German, beristerikan gadis daripada Magribi,rumah bergelanggang tenis di cerun bukit dan macam-macam lagi kemewahan dunia sering bermain dalam fikiran mereka berdua..Tanpa usaha, mustahil segalanya berhasil..Akibat terpengaruh dengan cerita dongeng yang entah kan betul entahkan tidak, kedua-duanya mula merancang sesuatu yang kalau di fikirkan ikut pemikiran millenium zaman 2011 ini, memang tak masuk akal..IQ budak-budak tadika jauh meninggalkan IQ dua sahabat ini.....

.....Maka bermulalah pengembaraan mereka ke seluruh buana untuk mencari sesuatu yang masih belum pasti..Berbekalkan wang saku Rm100 setiap seorang, sebunjut pakaian dan seplastik alatan-alatan keperluan seperti berus gigi dan sabun mandi, mereka mula melangkah keluar daripada rumah tanpa melafazkan Bismillah..Berjalan kaki menjadi pilihan kerana itulah pengangkutan yang paling ringkas dan jimat........

......Mengikut klu yang di perolehi, satu bandar ke satu bandar, satu kampung ke satu kampung mereka redahi..Sambil-sambil mencari klu yang seterusnya di sepanjang perjalanan..Beberapa orang watak akan mereka temui sepanjang perjalanan tersebut............

Hiro - Mat rempit sumbang tak bepersatuan..Bergerak secara solo..Sering mempersembahkan aksi lasak dan lagak ngeri bermotosikal secara percuma tanpa memikirkan akibat kalau di kejar pihak polis..Walaupun bergelar mat rempit, namun, motorsikal tunggangannya masih memiliki dua cermin sisi yang di pasang teguh.Beberapa kali cuba di belasah penduduk setempat, namun kelicikannya berjaya membuatkan dia terlepas daripada seksaan dunia tersebut.

Patam - Musang jadian yang bersifat manusia di siang hari..Berperangai binatang di malam hari..Sering muncul di tempat yang tak terduga akal pemikiran manusia bukan jadian mana-mana binatang..Ramai anak dara sunti sudah menjadi mangsanya..Kadang-kadang terlepas juga dua tiga orang janda dalam senarai mangsanya.

Berg - Tok penghulu sebuah kampung yang mana seluruh penduduknya sering menghabiskan masa di celah-celah rimbunan semak, di balik pokok kelapa sawit dan di kebun getah untuk memuaskan nafsu masing-masing..Kampung yang memiliki pasukan bola sepak 7 sebelah terkuat dalam mukim yang di wakili dek kerana memiliki anak muda yang memiliki ketahanan badan yang luar biasa.

Raju - Sang pujangga yang sering menyampaikan bait-bait puisi indah di tepi jalan semata-mata untuk menghiburkan orang..Berjambang lebat dan berkaca mata bulat, mirip sasterawan negara A Samad Said akan wajahnya..Berbekalkan kenderaan tunggangannya sebuah motorsikal LC empat kelajuan, dia sering menjelajah ke sana kemari untuk berpuisi..Tiada lainlah kerjanya selain berpuisi sehinggakan nak order nasi di kedai pun secara puisi.

Tito Seorang imam berpangkat haji di salah sebuah masjid ternama..Sering keluar videonya dalam youtube memberi ceramah agama bercorak baru..Di kenali dengan imej mata bercelak mirip mata harimau..Ikut daripada kata orang-orang yang dengkikan si tito, haji si tito ni tak mabrur..Entahkan ye entahkan tidak.

Kemal - Pemuda yang sering gagal dalam bercinta..Menghabiskan sepanjang hidupnya melayan perasaan yang rabak dan dukacita..Berniat untuk menamatkan segala duka laranya dengan jalan mudah..Yakni dengan meragut nyawanya sendiri..Berkali-kali juga dia mencuba, namun cubaannya asyik di patahkan oleh pihak bomba yang bekerja keras menyelamatkannya daripada berkecai badan di tengah jalan.

Syed Hafeez dan Ashraf Sahdan - Dua sahabat baik yang bergiat aktif dalam industri sukan yang jarang-jarang kita dengar iaitu sukan lumba kera..Memenangi banyak pingat dan penghargaan..Dengar ceritanya, mereka berdua berkemungkinan akan di anugerahkan pingat kebesaran negeri Melaka hujung tahun ini selepas pertemuan sulit yang berlaku antara Ashraf Sahdan dan Ali rustam.

Akan muncul seorang pemuda yang sangat misteri dan serius yang akan membantu mereka meneruskan pengembaraan..Watak yang tersangat misteri sampai tak boleh nak di tulis..Siapakah dia?..Dia akan muncul, bila tiba masanya untuk dia muncul..

Dan beberapa watak orang kampung, ahli kariah masjid, pekerja kedai mamak, makwe amik order dan segelintir masyarakat setempat juga..

"Angsa bertelur emas mungkin di temui, namun nasib mereka selepas itu belum pasti lagi apa yang menanti"


8 comments:

brader kemal said...

keh keh keh..

watak jauh bebenor lari nye cha,

faes re'locco said...

agak2 kalau gua nk jadi watak misteri tu boleh tak?kahkahkah..panjang lagi cerita lu ni..

Brader Chacha said...

Kemal...gua harap lu tak kecik hati..

Faes..nanti gua stalk lu dulu mcm mana..cerita memang panjang lagi..makan berbulan juga baru abes

Anonymous said...

sambung la cepat!

SoletipHitam said...

Sangsi gak dibuat nyer bile gua bercermin mata bula. keh keh keh

hiro said...

sambung la cepat!

Baby Cute said...

memang deep. sambung la cepat!

areleaf said...

cilakak!bila cerita ni nak start nya?