Thursday, April 28, 2011

Milik Siapakah Lembu Itu


Penduduk kampung "Bagai rotan di belah hujungnya lalu di raut halus-halus hingga menjadi lidi lalu di jadikan penyapu" gempar dengan berita kematian ketua kampung mereka lepas subuh tadi..

Di mana-mana saja, semua penduduk kampung heboh memperkatakan tentang hal tersebut samada berkata-kata secara berkelompok mahupun yang berkata-kata dengan diri sendiri..Golongan bapak-bapak ada yang tak ke kebun getah menoreh, yang mak-mak langsung lupa terus nak masak nasik hingga makan suami dan bekal anak-anak ke sekolah terabai..Golongan anak-anak juga tak terlepas, ada yang ke sekolah dengan kasut yang tak berkapur, dah sampai sekolah tapi sebuah buku pun tak bawak hinggakan ada yang langsung tak ke sekolah sebab terlupa yang dirinya masih bersekolah..

Semuanya sibuk memikirkan akan hal kematian ketua kampung mereka..Sibuk berfikir sampai lupa hal diri masing-masing..

Apa yang aneh benar dengan kematian ketua kampung mereka?..Kalau nak dikatakan hal kematian, takdala nak aneh mana sebab dalam kampung tersebut selang 2 bulan mesti ada yang mati..

Ada yang mati jatuh pokok kelapa, di baham buaya, kemalangan, di sondol babi hutan dan yang paling banyak sekali adalah kematian yang di sebabkan oleh terserempak dengan harimau..Apabila jenazah mereka yang mati akibat terserempak harimau di bawa ke hospital, doktor mengesahkan ke semuanya mati akibat serangan jantung..Terkejut barangkali..Pertama kali jumpa harimau..Mungkin juga gembira..Siapa yang tahu..Nak tanya orangnya dah mati..

Jelaslah daripada fakta di atas menunjukkan kadar kematian tertinggi di kampung tersebut adalah di sebabkan oleh serangan jantung..Ini adalah kerana kebanyakan penduduk kampung tersebut gemar melepak di warung Pak Mustakmal bermain dam haji daripada lepas azan zohor membawak ke azan isyak sambil minum teh dengan mulut yang penuh dengan kepul-kepul asap..Habis secawan, order lagi..Sampai pernah sekali ada satu musim, kampung tersebut di serang wabak "Mabuk Teh Tahap 5"..Simptom-simptom yang terhasil daripada wabak ini adalah mereka yang menghidapinya sukar untuk mengingati jalan pulang ke rumah selepas bertarung di arena dam haji..

Bekalan kretek dan rokok seludup yang tak putus-putus juga antara salah satu faktor mengapa ramai penduduk kampung tersebut mendapat serangan jantung..

Berbalik kepada hal kematian ketua kampung..Apa yang menjadikan kematiannya aneh adalah tentang cara beliau mati..Beliau di katakan mati akibat digigit oleh seekor lembu pada lehernya..Beliau di katakan di gigit oleh lembu tersebut ketika sedang nyenyak tidur..Kejadian tersebut di sedari oleh isteri beliau merangkap wanita pertama dalam kampung itu..Namun dia tak mampu berbuat apa-apa kerana bukanlah kudratnya nak melawan kudrat seekor lembu..Hanya dia seorang saja saksi yang melihat bagaimana rupa lembu tersebut..

Apa yang menghairankan, bagaimana lembu tersebut boleh bertindak ganas hingga menyebabkan kematian melalui gigitan..Itulah yang setiap hari setiap masa di heboh dan di bincangkan oleh penduduk kampung..Masing-masing muncul dengan berbagai teori..Di salah satu tempot golongan mak-mak berlonggok..

"Aku rasa kampung kita dah kena serang dengan wabak lembu gila..Dah elok sangatla kalau kita panggil apa namanya tu wartawan yang turun naik tangannya datang buat liputan..Dapat juga aku masuk tivi", kata Mek Jenab

"Karam singh walia", jawab Pah Bedah

"Aku suka benor nengok dia tu dalam tivi..Pandai cakap melayu", tambah Wok Miah

Tiba-tiba, lalu seorang pemuda..Amran namanya..Anak arwah Tok Bilal Deraman..

"Apa nak di herankan lembu jadi gila sedangkan ramai manusia tu sendiri gila", kata Amran bersahaja sambil merenung tepat wajah setiap sorang golongan mak-mak yang hadir dalam longgokan tersebut..

"Makcik-makcik semua percaya ke lembu yang gigit ketua kampung sampai mati?..Betul ke lembu yang bini ketua kampung tu nampak?..Ketua kampung dengan bini dia tidur dalam gelap, macam mana pulak bini dia boleh nampak lembu tu?..Yang paling penting sekali, dalam kampung kita ni mana ada orang bela lembu", soal Amran bertubi-tubi..Tiada sorang pun yang mampu menjawab soalannya

Amran berlalu pergi meninggalkan golongan mak-mak tersebut dengan persoalan..

***************

Pangkat dan darjat seseorang itu bukan semestinya melambangkan segala percakapan dan pemikirannya juga pada darjat yang tinggi..

Walaupun bini ketua kampung tu memegang jawatan sebagai wanita pertama dalam kampung tersebut, tak semestinya apa yang dikatakannya semua betul..

Perkara yang betul-betul pelik dalam kampung tersebut sebenarnya adalah nama kampung itu sendiri..Namun, tiada siapa yang pernah bercerita atau berbincang berkenaan hal terbabit..Mereka lebih gemar bercerita tentang gosip-gosip liar yang entah kan betul entahkan tidak..

Kampung "Bagai rotan dibelah hujungnya lalu diraut halus-halus hingga menjadi lidi lalu di jadikan penyapu"..

Punyalah panjang nama..

***************

Renungan bersama..

"Lihatlah apa yang di katakan, bukan lihat pada orang yang berkata-kata"
"Berkatalah tentang kebenaran yang jelas dan bukan kebenaran yang indah cuma kata-kata"





2 comments:

Bozu said...

sedap Cha, sedap..

hiro said...

sedak Cha...sedak..nak lagi...