Sunday, February 20, 2011

Slot Cengkerama Siri 3 : Pak Leman Makan Lemang Episod 2

Apa-apa Hal
Ikuti Episod Pertama Oleh Hiro Dulu Kat Sini

                                                          Edisi Sabtu - Episod 2

Ada yang menggangu fikiran Pak Leman sampaikan berlonggok lemang di buang di belakang rumah oleh bininya..Bersusah payah isterinyanya setiap pagi ke hutan mencari kayu api, menebang buluh, memanjat pokok kelapa semata-mata untuk menyiapkan menu peberetnya..Pak Leman sudah tidak bernafsu lagi memandang lemang..
Pak Leman sekarang sudah mula mengamalkan makan nasi sebagai diet harian setelah 23 tahun mengamalkan memakan lemang setiap pagi, tengahari dan malam..Pak Leman betul punya loya dengan lemang sekarang..Sapa-sapa saja yang sebut pasal lemang depannya mungkin sengaja menempah maut..Jimbit, jiran Pak Leman dah seminggu tak balik rumah selepas peristiwa mengajak Pak Leman membakar lemang..Pak leman kejar Jimbit satu kampung dengan golok..Sampai sekarang Pak Leman tunggu Jimbit balik dengan golok yang di asah tiap-tiap hari..


Fikiran Pak Leman sudah bercelaru di sebabkan satu peristiwa...

*****
2 bulan lepas Pak Leman ke Pekan untuk menguruskan proses pembelian pasir untuk projek baik pulih dewan orang ramai..Dengan langkah yang penuh yakin, Pak Leman masuk ke kedai Chee Kung, saudagar pasir dari Guangzhou..

Melangkah masuk ke dalam kedai terhenti dek kerana Pak Leman di halang oleh 2 ekor anjing milik chee Kung yang bertindak sebagai pengawal pintu..Pak Leman yang cuma berkain pelikat berpeluh di ditu..Kakinya terpaku ke tanah..Tak tahu apa yang perlu di buatnya sekarang..2 ekor anjing bertubuh sasa tersebut mula mengacah-acah Pak Leman sambil menayang gigi taring membuatkan Pak Leman makin kecut..
Melihat keadaan Pak Leman yang sebegitu, salah seekor daripada anjing tersebut yakin yang Pak leman bukanlah satu ancaman yang perlu di beri kekerasan ke atasnya..Maka, dia pun berbisik sesuatu ke rakannya dalam bahasa anjing..

”Cinok!..Biwok!..Masuk!”, jerit seorang gadis dalam dialek indonesia

Anjing tersebut terus berundur dan masuk ke dalam meninggalkan Pak Leman yang tengah sibuk mengesat peluh..Sambil tersengih-sengih, Pak Leman menegur..

”Wah, anjing tu jinak sama kamu yaa”, tegur Pak Leman

”Saya orang indonesia..Kalau enggak penuh ilmu di dada, enggak akan sampei ke Malaya bekerja sama Chee Kung”, balas gadis indonesia tersebut yang memiliki ukuran dada yang sedang-sedang, tidak seperti Julia Perez yang kelihatan seperti sarung nangka kalau dilihat daripada tepi.

Di mudahkan cerita, Pak Leman telah berkenan sama gadis indonesia itu yang bernama Matahari..Umur yang sudah lanjut, tidak bermakna nafsu Pak Leman sudah sampai tarikh luput..
Pertemuan mereka bersama anjing tersebut merupakan titik tolak permulaan perhubungan mereka yang lebih intim..Tanpa berfikir panjang, Pak Leman menikahi Matahari secara senyap walaupun mereka baru berkenalan selama 3 minggu..

Matahari mula menggemari makan lemang dan sudah mula menjadikannya makanan rugi sejak 3 hari yang lalu selepas di latih oleh Pak Leman..

Pak Leman mengupah 20 tukang kayu, 11 tukang batu dan 3 juruukur bahan untuk membina sebuah rumah di Pekan untuk di hadiahkan kepada Matahari sebagai hadiah perkahwinan dan juga sebagai tempat tinggal mereka..Maka, setiap hujung minggu Pak Leman akan ke rumah barunya sementara pada hari biasa, dia di kampung bersama isteri tuanya..

Namun, bak kata peribahasa, bangkai gajah memang susah nak ditutup..Perkahwinan Pak leman akhirnya di hidu oleh isteri tuanya..Depan Pak Leman, isteri tuanya mengizinkan saja kelakuan suaminya itu..Tapi dalam hati, siapa yang tahu..Isteri tua Pak Leman mula merancang sesuatu yang jahat..Isteri tuanya menolak untuk menggunakan kekerasan seperti berperang tarik rambut dengan Matahari tapi memilih untuk menggunakan cara yang halus..

Dengan pengeras 2 ekor ayam golek, setalam pulut kuning, 2 pinggan kerabu mengkudu, 2 set alat solek, sepasang kasut tumit tinggi dan sehelai persalinan, satu ilmu sihir telah dikenakan ke atas Pak Leman menggunakan perantara seorang dukun andartu yang tinggal di puncak bukit..Ilmu sihir tu akan menyebabkan Pak Leman hilang kewarasan berfikir jika sesuatu yang di sukainya di permainkan yakni Pak Leman akan menjadi seperti orang gila berfikir ..

*****

Satu pagi yang redup, matahari mengejut Pak Leman bangun daripada tidur..Susah benar Pak Leman nak bangun pagi itu..Mungkin bekerja keras malam tadi..

”Mas Leman, bangun mas..Saya sudah nyiapkan sarapannya..Ayuh kita pekena bersama”, kata Matahari dengan manja

Pak Leman terjaga sambil menggosokkan mata..Di pandangnya wajah Matahari tepat..Dalam kepala Pak Leman seperti ada sesuatu yang mengganggu..Seakan di bebani sesuatu yang dia sendiri tak tahu apakah ianya..

”Apa yang kamu hidangkan pagi nie Matahari?”, soal Pak leman

”Macam biasa-biasa aja..Lemang kegemaran mas dan air kopinya”, jawab matahari

Pak Leman hanya mengangguk tanda bersetuju..Dia menyuruh Matahari turun dahulu..Dia akan menurutinya kemudian..

Sampai saja di meja makan, Matahari terus menghidangkan Lemang kegemaran suaminya dengan penuh kasih sayang..Pak Leman yang memang lapar akibat kehilangan banyak protein yang di dermakannya pada Matahari malam tadi terus mencapai sepotong lemang..Di suapkan ke dalam mulut..

Apa yang kamu masak nie Matahari?!!..Lemang tawar..Tak Lemak!..Ptuuiihhh!!!”, tengking Pak Leman

”Yaa ampun mas..Saya cuma ngak letakkan garam dan santannya saya kurangkan sikit”, jawab Matahari

”Kenapa?!..Kamu tahu tak yang nikmat makan lemang bagi aku lebih tinggi daripada nikmat bersenggama sama kamu!”, tengking Pak Leman lagi

”Saya cuma mahu kurangkan ambil makanan berlemak..Saya sedang berdiet..Apa mas tidak lihat badan saya yang makin gemuk ini?”, balas Matahari

Pak Leman mula hilang kewarasan..Dia memandang tubuh badan Matahari atas bawah..Bagaimana badan yang sudah semolek-molek begitu, masih di katakan gemuk..Pak Leman memang mengakui yang dia sukar untuk memahami sifat perempuan yang terlalu obses tentang berat badan..Hati Pak Leman mula membara..Lengkap sudah syarat untuk sihir yang dikenakan atasnya untuk menjadi..

Pak Leman menarik Matahari ke bilik air berhampiran dapur..Di cekiknya tengkuk Matahari sambil menghalakan ke arah cermin..

”Macam ini yang kamu katakan gemuk?..Macam ini?..Haa?..Haa?”, jerkah Pak Leman

Matahari cuma mendiamkan diri..Ini kali pertama dia melihat Pak Leman berperangai seperti ini..

Pak Leman menampar-nampar muka Matahari..Darah mula keluar daripada hidung Matahari..Matahari menjerit-jerit meminta maaf daripada Pak Leman..Di sumbatnya gulungan tisu tandas ke dalam mulut Matahari dengan harapan tisu tersebut dapat menyerap sedikit sebanyak bunyi yang di hasilkan daripada jeritan Matahari..Untuk beberapa minit awal, nampak seakan-akan menjadi, tapi keadaan semakin riuh apabila Matahari mula menjerit dalam frekuensi bunyi yang lebih tinggi..

Mendengar jeritan Matahari yang semakin kuat, Pak Leman bertambah berang..Di hempaskan kepala matahari pada bucu sinki..Memancut darah keluar membasahi lantai bilik air yang tadinya cuma di basahi air..Matahari semakin lemah, namun di gagahkan dirinya juga untuk meronta-ronta melepaskan diri daripada Pak Leman yang semakin menggila..

Setelah melihat Matahari yang semakin lemah, Pak Leman keluar daripada bilik air menuju ke dapur..Pak Leman mengumpulkan segala barang-barang yang berguna seperti pisau potong bawang, pencakar sisik ikan dan sebiji garfu..Pak Leman kembali ke bilik air dimana Matahari sedang terlentang atas lantai..Pada saat itu, Matahari hanya mampu mengalirkan air mata..Seluruh badannya sudah lemah tak bermaya..

Pak Leman capai pisau potong bawang yang di bawanya tadi..Di hirisnya bahagian peha Matahari..Pak Leman melakukannya dengan penuh teliti..Setelah menghiris sampai ke tulang, kelihatan lapisan lemak yang bergumpal di celah-celah otot..Dengan bantuan sebiji garfu, Pak Leman mencungkil-cungkil lapisan lemak tersebut keluar..Dikumpulnya di satu tempat..

Pak Leman beralih ke bahagian perut dan pinggang..Semua lemak yang di koreknya keluar, dikumpulkan bersama dengan lemak daripada bahagian peha tadi..Kelihatan lemak tersebut masih belum cukup segenggam tangan Pak Leman..Dia tak berpuas hati..Lemak belum cukup segenggam, macam mana boleh di panggil semakin gemuk..Pak Lemak mula memotong dan menghiris bahagian lain..Makin banyak juga lemak yang dikumpulnya, tapi masih belum cukup segenggam..

Pak Leman buntu..Bahagian mana lagi yang dia hendak potong..Dah habis seluruh tubuh badan matahari di hirisnya..Jika di tulis berkenaan kandungan badan Matahari pada ketika ini, sudah pasti akan tertulis 0% lemak..Macam mana pun, Pak Leman sudah boleh berpuas hati dengan hasil kerjanya..Matahari sudah kembali kurus dengan usaha membuang segala lemak olehnya..Dia tersenyum..Pak Leman yakin Matahari boleh kembali memasak lemang mengikut resepi biasa tanpa perlu risaukan akan berat badannya..

Pak Leman terpandang pencakar sisik ikan yang di bawanya tadi..Dilihatnya pencakar sisik ikan itu masih bersih dan elok..

Penat aja aku bawak pencakar sisik ikan nie..Takkan tak pakai”, bisik Pak Leman dalam hati

Pak Leman membelek-belek badan Matahari yang sudah hancur di hirisnya tadi..Hampir 5 minit mencari, akhirnya dia bertemu juga apa yang di carinya tadi..Sebiji bintik bekas gigitan nyamuk tepat berada pada pipi Matahari..Nampak seakan baru..Pak Leman mencapai pencakar sisik ikan tadi, lalu menggaru pada bintik tersebut..

Sedap enggak digaru nie?..Ini termasuk sekali dalam pakej membuang lemak tadi”, bagitahu Pak Leman pada Matahari

Matahari cuma diam..Dalam keadaan yang sungguh menyayat hati begitu, mustahil benar jika Matahari masih hidup..

Lepas lenguh tangannya menggaru, Pak Leman berhenti..Dia mengangkat Matahari ke meja makan..Di dudukkannya atas kerusi sebaiknya..Pak Leman naik ke bilik, menyalin pakaian..

Dia bergegas keluar meninggalkan Matahari keseorangan di meja makan..

Pak Leman pulang dengan membawa 2 batang lemang yang di belinya di gerai tepi jalan..Pak Leman membelah dan memotong lemang tadi, lalu di hidangkannya di atas meja..Lemang yang di masak oleh Matahari di humban ke luar tingkap..

Setelah menuang teh ke dalam cawan di depan Matahari, dia menjemput isterinya itu makan..

”Sekarang kamu enggak perlu lagi makan lemang tanpa lemak..Ayuh makan sekali bersama aku..Jangan bimbang..Aku sudah buang semua lemak dalam badan kamu tadi”, pelawa Pak Leman

Pak Leman menyambung kembali sarapannya yang terganggu tadi..Melihat Matahari yang cuma diam tanpa menjamah sepotong lemang pun, Pak Leman hairan..

”Kenapa enggak di makan lagi?”, soal Pak Leman

Pak Leman terus menyuapkan lemang ke mulut Matahari..Namun lemang tersebut keluar kembali melalui tengkuk Matahari yang hampir putus..Pak Leman ambil kembali lemang yang terkeluar, dimasukkannya kembali dalam mulut Matahari..Lepas hampir 32 kali Pak Leman ulang langkah yang sama, dia akhirnya mengalah..

”Kamu makan sendiri yaa nanti Matahari..Penatla aku suapkan kamu..Tapi asyik keluar kembali lemangnya..Jangan lupa makan yaa!”, pesan Pak Leman

Pak Leman bersiap-siap untuk pulang ke rumah isteri tuanya..Sebelum melangkah keluar, Pak Leman melihat Matahari masih duduk di meja makan..

”Mas pergi dulu yaa Matahari..Nanti lagi 3 hari mas datang balik jumpa sama kamu”, kata Pak Leman

Selepas 3 hari pulang ke rumah isteri tuanya, Pak Leman kembali ke rumah Matahari..

Sebaik sahaja pintu di buka, satu bau yang amat busuk menusuk hidung Pak Leman..Dia menghampiri Matahari yang masih lagi di meja makan..

”Busuknya kamu Matahari..Kenapa tak pergi mandi?”, soal Pak Leman

Tanpa bercakap banyak lagi, Pak Leman membawa Matahari pergi mandi..Bila sudah mandi bersama, niat Pak Leman mula ke arah yang bernafsu..Tapi Matahari yang tidak memberi sebarang respon, membuatkan nafsu Pak Leman kecut..Di letakkannya Matahari dalam tab mandi yang di order khas daripada Hong Kong..Di biarkannya Matahari mandi sendiri..

Sementara menunggu Matahari siap mandi, Pak Leman merehatkan diri di atas sofa..Di pasangnya Tv ke chanel kerajaan..Kebetulan pada masa itu, waktu Zohor masuk..Maka azan pun berkemandang dalam Tv..

Tak semena-mena fikiran Pak Leman jadi ringan..Dia seolah-olah berada di alam lain..Fikirannya kembali normal..Akal dan jiwanya kembali waras..Kesan sihir yang kena ke atasnya mula hilang akibat seruan azan yang berkumandang..

Pak Leman termenung di atas sofa..Dia teringatkan isterinya Matahari..Habis seluruh rumah di carinya..Akhirnya dia menemui Matahari yang ditinggalkannya tadi dalam tab mandi..Melihat Matahari dalam keadaan yang begitu, Pak Leman jatuh terduduk di depan bilik air..Dia cuba mengingati kembali apa yang telah berlaku..

Dalam keadaan fikiran yang masih samar-samar, dia dapat juga mengingati kembali segala peristiwa yang telah berlaku..

Sebenarnya, Pak Leman sedar apa yang di lakukannya pada Matahari, tapi oleh kerana sihir yang terkena ke atasnya, dia hanya mampu menurut seakan-akan sudah gila..

Pak Leman tak dapat menerima hakikat kejadian yang telah berlaku..Dia terus berlari daripada rumah Matahari dengan semua pintu dan tingkap terkunci rapi..Dia takut kalau ada yang menjumpai mayat Matahari dalam rumah tersebut..

Pak Leman kembali pulang ke rumah isteri tuanya..


*****

”Awal pula balik bang..Takkan dah jemu”, perli isteri tuanya sambil mukanya tersenyum sinis memandang Pak Leman

Pak Leman hanya mampu terdiam

Isteri tuanya menghidangkan lemang kegemaran Pak leman atas meja..

"Abang Leman oi..Meh turun makan",jerit isteri tua Pak Leman

Pak leman turun seperti orang dungu..Otaknya masih ligat memikirkan hal Matahari..

Pak Leman duduk dan terus menghirup kopi..Dia memandang ketulan Lemang yang dihiris nipis-nipis di dalam pinggan yang sudah siap sedia menanti dimakan..


Selera Pak Leman lemah bila terpandang lemang itu..Sama lemah macam selera Pak Leman bila memandang isteri tuanya bersolek semacam apabila tiba saja malam jumaat..

Sejak daripada saat itu, sikap Pak Leman berubah..Lemang yang di gemarinya dulu mula menjadi benda yang paling di jauhi..Jangankan kata nak makan..Mendengar perkataan lemang saja dah cukup membuatkan Pak Leman mual dan loya..


Bersambung.................................

Ikuti sambungan siri ini yang ditulis oleh Leplep




9 comments:

AmriGloomySunday said...

errr ngeri plak bile bayangkan camne pak leman buang lemak tuh.jgn termimpi sudah

RIAN said...

aiyo. . gila dasyat. part yang dia jadi gila tuh aku skip. seriau nak baca aih. huahha,

| syakiera | said...

perghh, sungguh tragis,

Berto said...

kah kah, bukan main dahsyat lagi sihir bini tua pak leman ni

~qiFFara~ said...

sampai cmtu skali kene sihir smpai leh membunuh org!!!


waaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!

pdotellwhy said...

ngeri siot..ade ke sihir mcm tu..harap bini aku tak bace cite ni..ngeri2~

hida.hadi said...

rare sungguh dukun andartu, kehkehkeh

skandaLdariLangit said...

kenapa nama matahari? hahaha

ok. sangat kejam lah. lagi kejam dari saw 7. ;D

Berbagai Info said...

Keren sekali bos. Salam kenal