Friday, April 29, 2011

Slot Cengkerama Siri 7 - Antara Dosa Dan Jasa (Episod 1)

Edisi Jumaat - Episod 1


"Tak tik tik tik tok tok tok tok tok tuk keletuk keletak", bunyi sesuatu berlaga dengan papan..

Nur Ibrahim terjaga daripada lenanya..Dia mengamati bunyi dentuman tersebut dalam-dalam..Kerut-kerut di dahinya berselirat..Seakannya dia sudah dapat membaca maksud yang tersirat di sebalik bunyi tersebut..

Dia bingkas bangun dan menyelak selimutnya yang di perbuat daripada lebihan kain langsir raya tahun lepas ibunya..Mengeluh kecil sebelum memulakan langkah..Pintu bilik di kuak, dan dia terus menuju ke stor yang terletak di belakang rumah..

Diperhatikannya sekeliling..Matanya di pejamkan seolah-seolah merasai dan memahami segala bahasa alam yang singgah di tubuhnya..

Benarlah apa yang di telahnya..Kelihatan sebatang cangkul yang di sandarkan pada dinding stor tersebut berhayun dengan sendirinya menghentam dinding papan yang usang..Dia sudah biasa dan faham benar dengan situasi tersebut..Tiada apa yang perlu dirunsingkan dalam kepalanya..Ianya cuma satu petunjuk.Satu petanda..

Cangkul tersebut di ambilnya, di bawa masuk ke dalam rumah, lalu di sandarkan pada meja makan..


Cangkul tersebut bukan cangkul biasa-biasa..Ianya turun temurun yang diwarisi melalui ayahnya, Tok Ayai..Bahagian besinya di tempa menggunakan tangan oleh tukang besi ternama dari kepulauan Sulawesi manakala batangnya di perbuat daripada pokok yang di ambil di tengah hutan, yang di tebang secara membelakangkan badan di sertai jampi khusus..Keunikan daripada segi pembuatannyalah yang menyebabkan cangkul tersebut mampu bertahan lama serta mempunyai kuasa sakti yang mampu memberi petunjuk berlakunya kematian..

"Ada tanggungjawab yang perlu aku laksanakan hari ini", bisik Nur Ibrahim dalam hatinya sambil mengerling ke arah jam yang tergantung di dinding dapur..Tepat pukul 5.30 pagi..

Masih ada 20-30 minit sebelum azan subuh berkumandang..Nur Ibrahim bersiap-siap kerana usai sahaja solat subuh, ada pekerjaan yang perlu di lakukannya..Selesai bersiap, dia terus ke dapur untuk mengambil cangkul tersebut..Kelihatan ibunya yang sudah bangun sedang menyiapkan sarapan untuk mereka anak beranak..

"Sapa meninggal berahim?", soal ibunya

"Entahla..Dekat masjid kejap lagi baru cadang nak bertanya..Saya bawak terus cangkul ni..Boleh terus mula kerja lepas solat karang", jawab Nur Ibrahim

"Tak minum dulu ke?",soal ibunya lagi

Tanpa menjawab pertanyaan ibunya, Nur Ibrahim terus mengambil cangkul di tepi meja, menghidupkan enjin motorsikal Honda Fame 70 cc, dan terus menuju ke masjid..

***************


Pukul 6.30 pagi, selesai saja solat subuh secara berjemaah, Nur Ibrahim menuju ke rumah Jemy..Jemy merupakan pemuda lulusan unversiti ternama di semenanjung tanah arab yang baru tamat pengajiannya tahun lepas..Salam diberi dan di sambut oleh Jemy dengan senyuman di muka pintu..Nur Ibrahim meminta kebenaran untuk masuk mengambil ukuran jenazah ayah Jemy di dalam..Namun, Jemy memberi isyarat supaya dia menunggu sebentar di luar rumah..Selang beberapa minit, Jemy menghampiri Nur Ibrahim..

"Berahim, aku ada benda nak cakap tapi serba salah rasanya..Aku harap kau faham", Jemy memulakan bicara

"Apa dia?", Nur Ibrahim menyoal tanpa bercakap panjang

"Aku tahu niat kau baik nak tolong keluarga aku, tapi........", jawab Jemy

"Itu dah memang tanggungjawab aku", Nur Ibrahim memotong kata-kata Jemy

"Aku tau..Tapi semalam, sebelum ayah aku hembus nafas dia yang terakhir, dia ada berpesan supaya kuburnya bukan kau yang gali..Itu permintaan terakhir daripada dia..Aku harap kau faham", jelas Jemy

"Baiklah kalau macam tu", jawab Nur Ibrahim ringkas

Nur Ibrahim melangkah pulang dengan wajah yang sugul dan tanpa menoleh ke belakang..Dalam langkah yang perlahan, fikirannya ligat berputar..

"Sampai hujung nafas Pak Mikael tu berdendam dengan aku", getusnya di dalam hati

"Susah betul dia nak maafkan aku", tambahnya lagi

Pak Mikael, pemilik ladang kelapa sawit seluas 200 hektar dalam kampung tersebut..Boleh dikatakan, dialah orang yang paling kaya dalam kampung tersebut..Kekayaannya mencecah jutaan pound sterling nilainya, namun tidaklah sampai menyaingi kekayaan Sultan Brunei mahupun Sultan Arab Saudi..

Sekian lamanya Pak Mikael menaruh dendam dan amarah yang amat dahsyat terhadap Nur Ibrahim..Berpuluh kali Nur Ibrahim cuba memohon ampun dan maaf, tak kira hari raya mahu pun hari tak raya..Tetapi, apa yang yang di perolehinya sebagai pulangan cuma bertubi-tubi makian dan kejian..

***************

14 tahun yang lalu...


"Kau tengoklah anak Tok Ayai tu..Entah apa la nak jadi..Siang malam ada saja muka dia bertempek ke sana ke mari", kata Cik Senah sambil memilih bawang

"Kesian Tok Ayai yee..Suka tolong orang, banyak buat jasa dekat penduduk kampung..Dapat anak, lagi banyak buat dosa daripada buat jasa..Beza betul perangai dia dengan bapak dia", tambah Encik Azim, pemilik kedai runcit serbaneka 23 jam, buka 2 hari, tutup seminggu

Cik Senah dan Encik Azim, masing-masingnya memandang ke arah Nur Ibrahim yang sedang terhoyong-hayang, dengan kaki seluar yang disentengkan dan baju bercop gambar keras di tepi longkang berhadapan dengan kedai runcit serbaneka 23 jam, buka 2 hari, tutup seminggu tersebut..

"Baru lepas ngisap la tu", herdik Fauziah tudung labuh sambil memeriksa insang ikan yang terdapat dalam peti ikan..

"Nama saja ada Nur dekat depan..Tapi perangai serupa orang tak pernah jumpa cahaya", tambah Embah Wiratna yang daripada tadinya memandang gelagat Nur Ibrahim sambil menyedut asap rokok daunnya..


BERSAMBUNG................

***************

Ikuti sambungannya pada hari sabtu dan ahad oleh Hiro dan Kemal..

Slot Cengkerama Siri 7 - Antara Dosa Dan Jasa (Episod 2)
Slot Cengkerama Siri 7 - Antara Dosa Dan Jasa (Episod 3)