Saturday, January 8, 2011

Penunggu bas setop

Asal malam, bas setop depan kedai runcit Ah Seng tu, mesti ada je lembaga kepala botak duduk melepak kat situ..Tiap2 malam..Muka tak nampak..Bas setop tu takde lampu..Kedai nasik ayam seberang jalan tutup..Tutup lagi banyak daripada bukak dalam sebulan..

"Kenangan bersamamu kasih, seumpama mimpi di dalam mimpi", sengau2 bunyinya..Semalam pun lagu nie..Minggu lepas pun sama..Bila2 pun memang lagu tu je..Lagu peberet la tu gamaknya..Tapi itu jela lirik yang di hafalnya pun..Peberet kenamanya..Balik2 ulang benda sama..Dekat tiang bas setop, tersandar satu basikal jenis yang ada raga dekat depan..

"Tak lain lagi, mesti orang tua rongak nie", kata Epoi dalam hati..Patutla nyanyi sengau..Mulut dah tak cukup pagar..

Sapa tak kenal Pak Usop..Satu2nya orang tua dalam kampung nie yang sembang pakai "gua, lu"..Dengan budak2 macam tu, dengan pak imam yang sama2 main upih masa kecik2 dulu pun macam tu..Tak respek langsung kat pak imam..Gaya nak macam orang muda, padahal badan dah reput..Epoi singgah kejap ke bas setop..Saja nak sembang2 ngn Pak usop..

"Ada pak usop?", tegur Epoi

"Ada sekerat", balas Pak Usop..Itulah tagline Pak Usop kalau orang tegur dia..Kadang2 soalan takde kena mengena pun, itu jugak di jawabnya..Jenis pantang di tanya..Ringan je mulut nak jawab pekataan tu..Apa yang sekerat ntah la..Orang tua nie bahasa dia lain macam sikit..Ada isi..

Epoi duduk jauh sikit dari Pak Usop..Tangan orang tua nie jenis tak mau diam..Minggu lepas habis hangit bulu kaki Pezal kena kerjakan dek orang tua nie..Dekat setengah jam juga Epoi melayan Pak Usop nyembang..Makin di layan makin menjadi orang tua nie..Epoi dari duduk atas bangku batu, sampai bertenggek dekat palang besi..Naik kebas dah..Epoi nak balik..Sebelum balik, Epoi sempat tanya satu soalan dekat Pak Usop...

"Hari-hari tercongok kat sini, banyak ke gaji Tok Ketua bagi jadi penunggu bas setop nie?" tanya Epoi..

Pang!!

Berdengung juga telinga Epoi malam tu..Jenis tak respek orang tua..Tanya tak reti nak berlapik..

Garang jugak rupanya penunggu bas setop..Sama garang macam penunggu busut..Epoi start motor, terus balik..Esok repeat lain..



3 comments:

Aku Mau said...

bila mo ripit ni?
beliau ni duda or bujang lagi?

lols~

RIAN said...

rasa macam baca petikan untuk soalan kefahaman. hahha. .

Brader Chacha said...

keh keh keh..masih mencari2 rentak menulis dgn baik..